Pages

Subscribe:

Tuesday 6 March 2012

Perbezaan Yahudi dan Zionis


              


            Kadang kala, ada di antara umat Islam berpendapat bahawa Yahudi dan Zionis adalah sama, namun pada hakikatnya, dua perkara ini sebenarnya berbeza. Perbezaannya amat ketara... Jom kita kenalinya dengan lebih lanjut.
        
          Yahudi adalah bangsa yang berasal daripada susur galur keturunan Nabi Ibrahim dan isterinya Sarah, anak mereka Nabi Ishak dan cucu mereka Nabi Yakub. Yahudi menganggap mereka adalah manusi terpilih, manakala bangsa lain di anggap sebagai haiwan ternakan dan darah mereka adalah halal  bagi orang Yahudi. Agama mereka di sebut Judaism yang di bentuk berasaskan kepada kitab Talmud yang kononnya adalah kitab Taurat asli yang di turunkan kepada Nabi Musa.
          
      Zionis pula adal h fahaman politik yang berdasarkan kepada kepercayyan manusi terpilih. Ia lebih cenderung kepada perjuangan Yahudi bagi menjadi pemerintah dunia dan mewujudkan  sebuah kerajaan agun. Berdasarkan matlamat itu mereka mempergunakan sesiapa sahaja dan apa jua sumber yang tersedia bagi mereka. Fahaman ini di katakana bermula sejak berabad lalu berikutan tiada sebuah Negara khusus bagi bangsa Yahudi. 

    Perjuangan mereka  mula membuahkan hasil  selepas Perang Dunia Pertama apabila Britain menempatkan  penduduk bungan Yahudi di bumi Palestin melaui perjanjian Belfour. Selepas itu, kejayaan demi kejayaan mereka capai kea rah  merealisasikan  matlamat mereka. Bermula dengan Perang Dunia Pertama sehingga tercetusnya beberapa siri peperangan. Antaranya Perang Dunia Kedua, Perang Vietnam, Perang Arab-Israel, Perang Israel-Syria, Perang Iran-Iraq, Perang Muhajidin dan perang Teluk. Semuanya di dalangi oleh Yahudi melaui boneka mereka iaitu Amerika dan Britain.



1 comments: