Pages

Subscribe:

Tuesday 6 March 2012

Ada Apa Dengan Yahudi


           Sejauh mana pembaca mengenali tentang kaum Yahudi ini...????  

    Kita dapat mengenali Agama dan Bangsa Yahudi yakni  kamu Bani Israel melalui ayat-ayat yang terdapat dalam al-Quran yang di yakini benar  dan tiada keraguannya lagi. Malah, ia adalah petunjuk bagi orang yang beriman dan bertakwa kepada Allah S.W.T.
     Sejarah kaum Yahudi  tidak dapat di pisahkan daripada kesombongan kaum mereka yang sentiasa memusuhi  dan memerangi orang yang beriman sepanjang masa walau di mana mereka berada. Sebutan Yahudi berasal daripada perkataan Yahuza. Yahuza adalah nama salah seorang  daripada 12 orang anak Nabi Ishak dan cucu kepada Nabi Ibrahim. Yahuza adalah adik-beradik  kandung kepada Nabi  Yusuf  dan Abang kepada Benyamin . Yahuza turut bersekongkol  melakukan tipu daya  bagi membunuh Nabi Yusuf  ketika beliau masih kecil. Walau bagaimanapun, konspirasi  itu gagal kerana  Nabi Yusuf Berjaya di selamatkan  dan akhirnya menjadi pemerintah Mesir. Manakal, Bani Israel  adalah penentang Nabi Musa dan Nabi Harun. Nabi Musa pula berketurunan Nabi Yakub.
      Terdapat banyak ayat yang menyebut dan menceritakan  tentang sikap buruk Bani Israel dalam al-Quran antaranya:
·                
                        *  Pada ayat 67 surah Ali Imran ada menyatakan, bangsa Yahudi sentiasa mengiktiraf dan mengagungkan kehebatan dan keagungan umat masa lalu  dengan menyatakan Nabi Ibrahim berketurunan Bani Israel. Ia bertujuan mengaburi pandangan umat Nabi  Muhammad yang menyanjungi Nabi Ibrahim. Namun, ia adalah pembohongan yang nyata kerana Nabi Ibrahim bukan seorang Yahudi.
·       
           *  Allah mengingatkan umat Islam pada ayat 51 surah al-Maidah supaya tidak mengikut telunjuk dan termakan pujukan Yahudi, apatah lagi mengangkat  mereka sebagai pemimpin. Allah memberi  ancaman kepada sesiapa yang berbuat demikian dengan menegaskan mereka tergolong dari golongan Yahudi.
·         Pada ayat 120 surah al-Baqarah dijelaskan bahawa golongan Yahudi ini tidak akan pernah puas dan berputus asa berjuang bagi menghancurkan islam selagi umat Islam tidak menuruti langkah dan amalan mereka.
·         
            * Dalam ayat 113 surah al-Baqarah ada di nyatakan bahawa, sekuat mana kerjasama golongan Yahudi dan Nasrani, padahal hakikatnya, mereka sebenarnya menyimpan satu permusuhan besar.
·         Berdasarkan kefahaman surah al-Baqarah ayat 96, golongan Yahudi merupakan bangsa yang tamakkan kehidupan duniawi.
·      
                 *   Dalam surah al-Maidah ayat 18 ada menyatakan bahawa, kaum Yahudi adalah kaum yang angkuh dan sombong dan beranggapan bahawa mereka adalah anak Allah sehingga berhak berbuat segala-galanya mengikut nafsu dan kehendak mereka.


0 comments:

Post a Comment